Review: Teitur (Minard)
Geniaal in al zijn eenvoud
We hebben het nog niet te vaak meegemaakt dat we na een
concert naar huis gaan met een ongestild verlangen, zo zeer verlangden we naar
meer. We kwamen terug van een concert van Teitur Lassen, die een zeemzoeterige
variant maakt op de muziek van ‘The Tallest Man on Earth’. Lassen is een
fantastische muzikant die zelfs de meest koele harten kan doen smelten en dat
bewees hij gisterenavond in de Minardschouwburg in Gent.
We kennen niet al te veel Faeröerse muzikant, om niet te
zeggen dat we er maar één kennen, de kans is dus groot dat u nog nooit van
Teitur gehoord hebt. Dat nemen we u ook niet kwalijk, wij hadden tot voordat
zijn interview in De Morgen verscheen ook nog niet van hem gehoord. Toch is het
niet zo dat Teitur Lassen een nieuwe onbekende artiest is. Zijn eerste album
kwam uit in 2003 en in de tussentijd heeft hij al zeven albums bijeen
geschreven, voorts verzorgde hij ook al de soundtrack voor verschillende films waarvan
'My Super ex-girlfriend' wellicht de meest bekende is.
Toen we de zaal binnenstapten, konden we alleen maar denken,
waarom worden hier niet meer concerten georganiseerd? Toen Teitur het podium
opkwam, ging hij meteen aan de piano zitten en sprak het publiek toe met de
woorden: “Hi, I’m Teitur and I hope I will play you some beautiful music.” De
twijfel bij de zanger bleek meteen ongegrond toen hij opende met het lied ‘All
my mistakes’, een meesterwerk waarin, bewust, enkele foutjes zitten. Lassen
ging dan verder met 'Hopeful', een extract uit een veel langer nummer, dat, zo zei
de artiest, uit een Nederlandse kortfilm kwam en, ook volgens de artiest, over
hoop gaat. U hoort het, Teitur is een komiek.
Nadien lachte de Faeröerder even met bluesmuzikanten om dan
'Jailhouse Gumbo Jones' te spelen, een nummer dat hij opdroeg aan een van zijn
vrienden in Kopenhagen die bluesmuzikant is en muziek maakt onder de naam
Jailhouse Gumbo Jones. Daarna volgde een prachtige versie van 'Andvekur', het
enige nummer in het Faeröers dat hij die avond zou spelen, om dan een de pauze,
jawel pauze, in te gaan met een nieuw nummer getiteld 'It’s not Funny anymore'.
Er viel maar één minpuntje te noteren. Teitur nam tussen de
nummers soms iets te veel tijd om zijn uitleg te doen. Ook de volgens ons
overbodige pauze van zo’n vijftien minuten was er te veel aan. Al deze dingen
zorgden er voor dat de set aan vaart verloor, waardoor Lassen niet echt naar
een climax kon toewerken. Niet dat we hierover lang moeten vitten, maar het was
toch behoorlijk spijtig.
Na de pauze nam Teitur de tijd om enkele verzoekjes te
spelen. De zaal vroeg ogenblikkelijk om 'I was Just Thinking', 'Stay Under The
Stars' en 'Louis Louis'. De zanger reageerde laconiek met “I was going to play
those anyway” en begon aan 'Stay Under the Stars', een knappe ballad die verhaalt
over hoe hij een geliefde probeert te beschermen van de boze wereld door haar
in haar slaap te houden. Dan volgde het iets meer swingende 'Louis Louis', een
eerbetoon aan jazzmuzikant Louis Armstrong. Om vervolgens 'I was just Thinking'
te spelen, met de waarschuwing dat hij het lied geschreven had toen hij
zeventien was en hij dat nu niet meer is. Zoals ik al zei, Teitur is een
komiek.
Teitur sloot de set af door ter plekke een a-capellanummer te
verzinnen, waarmee hij bewees een geniale artiest te zijn. Kortom, wij zagen
een fantastische set, met een lach en een traan en bovendien ging het gebeuren
door op een prachtlocatie. Voor ons moet dat niet meer zijn, maar dat neemt
niet weg dat we toch meer wilden.
Aron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten